کاربرد پوشش کروم سخت در صنعت قالبسازی

کاربرد پوشش کروم سخت در قالبسازی

از آنجایی که اکثر قالبهای پلاستیک نیازمند صافی سطح بادوام بوده و کیفیت سطح قطعه تولید شده برای قالبساز و مصرف کننده دارای اهمیت بسزایی است. قالب ها نیازمند یک لایه محافظ سخت، مقاوم در مقابل خوردگی و یا ضریب اصطکاک پایین می باشند تا هم در شرایط کاری، مقاومت سایشی بالایی داشته باشند و هم در شرایط غیر کاری اکسید پذیر نشوند. بنابراین اکثر قالبسازان ترجیح می‌دهند از روش آبکاری کروم سخت برای رسیدن به این نتایج استفاده کنند.

 

کاربرد کروم سخت در صنعت قالبسازی

 

هدف کلی در این روش آن است که از طریق ایجاد پوششی که با ضریب اصطکاک کم در مقابل سایش و خوردگی مقاومت می‌کند ضمن بهبود کارایی، عمر قالب را نیز افزایش دهند.

 

 

پوشش کروم سقف به استثنا موارد خاص به طور مستقیم بر روی فلز پایه اعمال می گردد دامنه ضخامت آن معادل 500_2.5 میکرومتر باشد اگرچه برای موارد خاص می تواند به طور قابل توجهی ضخیم‌تر نیز باشد.

هر چند ضخامت پوشش توصیه شده برای قالب های فولادی در محدوده 125-3 میکرومتر است. سختی لایه کروم رسوب کرده تابع نوع ترکیب شیمیایی انتخاب شده و شرایط آبکاری است اما سختی پوشش کرومی که در محلول های متداول به دست می آید 900-850- HV و برای محلول های با کیفیت تر تا HV-1100 است.
.

از کاربردهای مهم این روش برای قالبسازان آن است که می‌توان از آن در بازسازی قطعات ساییده شده و یا اضافه ماشینکاری شده بهره جست. آبکاری موضعی در این روش با استفاده از لاک، موم، فویل، نوار چسب و فیکسچرهای ماشینکاری شده امکان پذیر

چند توصیه برای استفاده کروم سخت در صنعت قالبسازی  :

قالب های کروم سخت شده را جهت قالب گیری پلاستیک های حاوی کلرید های کند کننده سوختگی هستند استفاده نکنید. پوشش کروم ممکن است نسبت به روانکار های صابونی فسفاتی نا سازگار باشند.
بایستی ازرسوب کروم بر روی گوشه های تیز جلوگیری شود تا موجب شکست های خستگی نشود.

چنانچه نیاز به حذف لایه کرم روی قالب باشد می توان با اسید هیدروکلریک با غلظت حجمی بالای ۱۰ درصد و در دمای محیط یا بالاتر، به این کار اقدام نمود.

از دیگر کاربردهای کروم سخت در سایر صنایع می توان به ایجاد مقاومت سایشی در قطعاتی نظیر رینگ‌پیستون، جذب کننده های شوک، پیستون ترمز، ساق سوپاپ موتور، محورهای هیدرولیکی، بوش سیلندر، غلطک های پلاستیکی، صفحات چاپ، ابزارهای کنترلی نظیر گیج ها و گیج های دنده دار اشاره نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    09124516119